: 444 4 224

Kilonuzun Sebebi İnsülin Direnciniz Olabilir

Uzun zamandır diyet yapıyor ve yürüyüşlerinizi aksatmıyor olmanıza rağmen kilo vermekte zorluk çekiyorsanız dikkat! Kilo verememenizin altında fizyolojik bir neden yatıyor olabilir. Özellikle karın içi yağlanmanız da mevcut ise sizin de insülin direnciniz olabilir.

İnsülin direnci şeker hastalığının çok başlangıcıdır. Şeker hastalığında insülin salgılamayan pankreas bezimiz insülin direncinde gereğinden fazla insülin salgılamaya başlamıştır. Gereğinden fazla insülinin kanımızda bulunması dokularda insüline karşı duyarsızlık oluşturmaktadır. Bu duruma da insülin direnci denilmektedir. Yani vücudumuz tüketilen besinleri yağ olarak depolamak için can atmaktadır. 

Su içsem dahi kilo alıyorum diyorsanız insülin direncinize baktırmakta fayda vardır. Kan tahlili ile bakılan HOMA değeri olarak geçen insülin direncinizin 2,7 değerinin üzerinde olmaması gerekir. 

İNSÜLİN DİRENCİNDE KİMLER RİSK GRUBU?

Ailesinde şeker hastalığı olanlar,
Karın bölgesinde yağlanması fazla olanlar,
Uzun süre hareketsiz oturanlar,
Uzun süre aç kalanlar,
Çok sık (2 saatten de sık) atıştıranlar,
Çok sık şeker ve şekerli ürün tüketenler,
Aniden hızlı kilo alanlar. 

İNSÜLİN DİRENCİNDE NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

Direncin şiddetine göre uzman bir hekimin önerisi ile ilaç tedavisi başlanmalıdır. Ayrıca her gün mutlaka yarım saat tempolu yürüyüş yapılmalıdır. İnsülin direncinin diyet tedavisinde ise dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır;
 

  • Tam buğday ekmeği veya çavdar ekmeği tüketilmeli,
  • Pirinç yerine bulgur kullanılmalı,
  • Meyve suyu yerine meyvenin kendisi tercih edilmeli,
  • Meyveler kabukları ile yenilmeli ,
  • Hergün mutlaka 1 tabak sebze yemeği veya salata yenilmeli,
  • Esmer makarna tercih edilmeli,
  • Unlar yarı yarıya tam buğday unu ile karıştırılmalı,
  • Etlerin yağlı kısımları ve tavuğun derisi yenilmemeli,
  • Haftada 1 gün kırmızı et, 2 gün tavuk ve 2-3 gün balık eti tercih edilmeli,
  • Kurubaklagillerin yemeği veya çorbası haftada 1 defa mutlaka tüketilmeli,Her öğün mutlaka 1 çay bardağına kadar yoğurt tüketilmeli. Süt ve süt ürünleri az yağlı tercih edilmeli, Günde 3-4 defa küçük ara öğünler yapılmalı. Ara öğünlerde süt-meyve / yoğurt-ekmek / sütlü kahve-bisküvi gibi alternatifler tercih edilebilir,4-5 saatten daha fazla aç kalınmamalı,Tuz tüketimi sınırlandırılmalı. 1 günde toplamda 1 tatlı kaşığından daha fazla tuz tüketilmemeli,Şeker içeren besinlerden mümkün olduğunca uzak durulmalı,Bir diyetisyenden beslenme planının oluşturulması için yardım alınmalı.